reklama

Biela noc bola čierna - chýbalo jej nielen svetlo, ale aj iskra

Košická biela noc ako nasledovník ďalších európskych metropol! Tradícia z Paríža! Garantujeme, že nezaspíte!(mimochodom hlavné heslo akcie) Toto všetko a ešte viac sľubovali reklamy po meste. Ale iba sľubovali.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (1)
Dvojica točiaca sa nad inštaláciou
Dvojica točiaca sa nad inštaláciou (zdroj: Ľudmila Hudáková)

Sľubovali historické budovy mesta nasvietené ako za bieleho dňa a rôzne umelecké diela a inštalácie mladých umelcov. Kto by ich neprišiel podporiť a pozrieť sa na to ako mesto ožije v nočných hodinách? Žiaľ, ľudia prišli, no takmer nebolo na čo pozerať. O zlej organizácii ani nehovoriac. Košická biela noc sklamala. Žeby sme nemali dosť zaujímavých mladých umelcov? Nemyslím. Chyba začala už niekde pri organizácii.Vedeli ste napríklad o tom, že ak by ste mali brožúrku a nechali si na ňu zaškrtávať zastávky na ktorých ste boli, tak by ste po piatich zaškrtnutiach dostali reflexný pásik na ruku s názvom akcie? Tak isto málo ľudí vedelo presné časy inštalácií a vystúpení a z programu, ktorý bol sprístupnený na internete sa v tme, ktorá bola v meste len ťažko dalo zistiť, čo máte očakávať. Moje potulky začali v predajni potravín, kde mala byť mäsová show a koncert čítačky čiarových kódov. Mäsová show pozostávala z troch reflektorov svietiacich na vitríny a hudby v štýle Drum´n´bass. "Koncert" čítačky ako to luxusne nazvali bolo priam trápne divadlo blokovania nákupu za čudných zvukov hudby, bubnov, či streľby. Akože ladne si prehadzovaný tovar za neznesiteľného rámusu mal jediný účel a to urobiť reklamu a tržbu obchodnému domu. Každý kto prišiel do obchodného domu si chtiac-nechtiac vďaka predĺženým otváracím hodinám viac podvedome ako úmyselne niečo kúpil.Mojou ďalšou zastávkou bola priestor pred "starou" Aidou a tam dievčina zvíjajúca sa pozoruhodný čas okolo vane obklopená davom ľudí. Človek ju takmer ľutoval. Na sebe mala tenkú striebornú kombinézu, liezla do vane plnej gélových guličiek a vonku bolo len 8 stupňov ! Kvôli davu ľudí ju nebolo veľmi dobre vidieť a hudba pri ktorej "tancovala" tiež veľmi nezaujala. Jej zvíjanie sa by som ale nazvala celkom príjemným a vzhľadom na to, že bola veľmi pekná aj estetickým.Rozhodli sme sa teda odbočiť z Hlavnej do mestského parku a tam bolo konečne niečo na čo sa dalo pozerať. V mestskom parku bola totiž inštalácia s rovnomenným názvom ako akcia, a teda biela noc. V celom parku boli maličké svetielka navodzujúce romantickú atmosféru. Svetielka boli tvorené z maličkej baterky a žiarovky pripevnenej na plastovú lyžičku lepiacou páskou a pozapichované do zeme. Potom si však všetci návštevníci začali brať svetielka so sebou. Typickí slováci. Každý chce mať niečo pre seba a nikto nemyslí na dobro celku. Efekt pred rozobratím bol neuveriteľný a atmosféru dotvárali operné árie Jany Feríkovej a Juraja Kuchara za sprievodu klavíristky Dany Hajóssy. Odtiaľ sme sa presunuli na železničnú stanicu k vírusu H1N1, čiže k vtáčej chrípke, ktorý vám bol priam symbolicky povedané "priamo za pätami". Keď ste sa pohybovali po vyhraničenom priestore, vďaka snímaču sa pohyboval za vami.Nasledovala inštalácia na fasáde krytej plavárne "save our city" teda "zachráňme naše mesto". Jednalo sa o určitý druh videohry, kde na mesto padali bomby a svojím krikom, ak bol dostatočný ste spôsobili výbuch bomby ešte pred dopadom a tak mesto zachránili. Myšlienkou diela bolo pravdepodobne upozorniť "krikom" na znečisťovanie mesta a zabrániť jeho "zničeniu". Vo vnútri krytej plavárne bolo priamo za bazénom plátno s filmami mladých autorov. Filmy boli ale skôr poviedkového charakteru a pre náročnejších divákov otvorených novým obzorom. Nazvala by som ich "ťažšie pochopiteľnými" pre bežného človeka. Pre príklad uvediem minifilm v ktorom sa dievča zašije do plachty a zvnútra vyšije ihlou slovo nedýchateľnosť. Názov tohto minifilmu je rovnomenný. Hlbšiu myšlienku som vo väčšine filmov nenašla, možno len spoločnú črtu a to zámer šokovať a vyvolať nepochopenie.A tu sa moja exkurzia akože Bielou nocou skončila. Ostalo mi len krútenie hlavou a úvahy nad tým, čo zaujímavé som možno zameškala v centre či inde, keďže som nevedela časy ani čo vlastne očakávať. Preto som aj s prehľadom prešla okolo fontány v ktorej mal byť nejaký UO "Bodliak" (UO - umelecký objekt) a tiež okolo OU "Cube for Košice" kocka na Alžbetinej ulici a tiež som si nevšimla "OU Bicykel Leonarda Da Vinciho" pri mestskom parku aj keď som okolo neho pravdepodobne šla. Každý totiž čakal, že tam kde niečo bude, tak to bude svietiť. Aby som zaklincovala nedotiahnutnú organizáciu, tak musím ešte vytknúť, že v celých Košiciach ste nenašli ani jednu z prenosných toaliet a keď vás núdza pritlačila, tak ste sa museli nenápadne vplížiť do blízkych reštaurácií.Celý tento článok má byť odkazom pre budúcnosť. Je to nádherná myšlienka, no ľudia čakali niečo viac a čakali niečo iné. Prišli rodiny aj starší ľudia a tak čakali niečo očarujúce, čo vedia pochopiť aj oni. Niečo aj trochu klasické. Niečo také ako boli tie svetielka v parku a operný spev. Možno nejakých chrličov ohňa, klaunov, divadielka, viac spevu, viac tanca a stánky s občerstvením. Mrzí ma to, ale až na pár príjemných momentov bola pre mňa Košická biela noc sklamaním.

Ludmila Hudáková

Ludmila Hudáková

Bloger 
  • Počet článkov:  22
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Som účtovníčka a baví ma písanie, no vždy som si myslela, že nie som v ničom dosť dobrá. Ani teraz si nemyslím, že som génius, no posudzovanie prenechám iným a budem vďačná za každý príspevok do diskusií. Zoznam autorových rubrík:  SpoločnosťReportážeSúkromnéVzťahyNezaradené

Prémioví blogeri

Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu